Sociale psychologie en praktijkproblemen

van probleem naar oplossing

Prijs € 46,95

Uitverkocht

Ook beschikbaar als:

A.P. Buunk, P. Veen

Paperback | Januari 1995 |

Beoordeel dit boek als eerste!

Beschrijving

Er is in de afgelopen decennia een overweldigende hoeveelheid theoretische kennis geproduceerd in de sociale psychologie over verschijnselen zoals sociale waarneming, attitudeverandering en voorlichting, stereotypen en discriminatie, rechtvaardigheid, agressie en altru e, interpersoonlijke attractie en intieme relaties, en besluitvorming en samenwerking in groepen. Daarnaast is er veel toegepast sociaal-psychologisch onderzoek gepubliceerd op uiteenlopende terreinen, zoals arbeid en organisatie, milieu, lichamelijke en psychische gezondheid, recht en criminaliteit, economisch gedrag, en etnische minderheden. Daarmee beschikken sociaal-psychologen over een omvangrijk arsenal van theoretisch gefundeerde kennis over het menselijke sociale gedrag, die relevant is voor de aanpak van allerlei praktijkproblemen.Maar misschien wel juist als gevolg van de overweldigende hoeveelheid beschikbare kennis, is het voor sociaal-psychologen die geconfronteerd worden met praktijkproblemen vaak niet duidelijk bij welke theorie ze het beste te rade kunnen gaan. Ook is het vaak moeilijk te achterhalen waar men onderzoeksgegevens kan vinden die een licht werepen op de oorzaken van het probleem. Maar bovendien: weten hoe het probleem ontstaat en in stand blijft, betekent nog niet dat men ook weet hoe men het beste iets aan het probleem kan doen. Praktische problemen worden dan ook vaak op een ondoelmatige manier aangepakt die niet nodig zou zijn geweest als men de relevante kennis wel had weten toe te passen.Het doel van dit boek is een stapsgewijze methode aan te reiken voor het praktisch leren hanteren van theoretisch gefundeerde kennis ten behoeve van het oplossen van problemen. Daarbij wordt het hele traject doorlopen van het formuleren van een probleemstelling via het opstellen van een theoretisch en empirisch verankerd model tot het opstellen van een theoretisch en empirisch verankerd model tot het vormgeven van een interventieprogramma. De methode wordt uitgelegd aan de hand van vele concrete voorbeelden van uiteenlopende aard, zoals het organiseren van een inzamelings-actie voor AIDS-slachtoffers, het bestrijden van verlegenheid, en het bevorderen van integrerende verpleegkunde.

Volledige beschrijving

Specificaties

Auteur
A.P. Buunk, P. Veen
Uitgever
Bohn Stafleu van Loghum
ISBN
9789031317653
Bindwijze
Paperback
Publicatiedatum
Januari 1995
Categorie
Studieboek
Taal
Nederlandstalig
Aantal Pagina's
143

Beschrijving

Er is in de afgelopen decennia een overweldigende hoeveelheid theoretische kennis geproduceerd in de sociale psychologie over verschijnselen zoals sociale waarneming, attitudeverandering en voorlichting, stereotypen en discriminatie, rechtvaardigheid, agressie en altru e, interpersoonlijke attractie en intieme relaties, en besluitvorming en samenwerking in groepen. Daarnaast is er veel toegepast sociaal-psychologisch onderzoek gepubliceerd op uiteenlopende terreinen, zoals arbeid en organisatie, milieu, lichamelijke en psychische gezondheid, recht en criminaliteit, economisch gedrag, en etnische minderheden. Daarmee beschikken sociaal-psychologen over een omvangrijk arsenal van theoretisch gefundeerde kennis over het menselijke sociale gedrag, die relevant is voor de aanpak van allerlei praktijkproblemen.
Maar misschien wel juist als gevolg van de overweldigende hoeveelheid beschikbare kennis, is het voor sociaal-psychologen die geconfronteerd worden met praktijkproblemen vaak niet duidelijk bij welke theorie ze het beste te rade kunnen gaan. Ook is het vaak moeilijk te achterhalen waar men onderzoeksgegevens kan vinden die een licht werepen op de oorzaken van het probleem. Maar bovendien: weten hoe het probleem ontstaat en in stand blijft, betekent nog niet dat men ook weet hoe men het beste iets aan het probleem kan doen. Praktische problemen worden dan ook vaak op een ondoelmatige manier aangepakt die niet nodig zou zijn geweest als men de relevante kennis wel had weten toe te passen.
Het doel van dit boek is een stapsgewijze methode aan te reiken voor het praktisch leren hanteren van theoretisch gefundeerde kennis ten behoeve van het oplossen van problemen. Daarbij wordt het hele traject doorlopen van het formuleren van een probleemstelling via het opstellen van een theoretisch en empirisch verankerd model tot het opstellen van een theoretisch en empirisch verankerd model tot het vormgeven van een interventieprogramma. De methode wordt uitgelegd aan de hand van vele concrete voorbeelden van uiteenlopende aard, zoals het organiseren van een inzamelings-actie voor AIDS-slachtoffers, het bestrijden van verlegenheid, en het bevorderen van integrerende verpleegkunde.

Schrijf een recensie

Velden met een * zijn verplicht

Specificaties

Auteur
A.P. Buunk, P. Veen
Uitgever
Bohn Stafleu van Loghum
ISBN
9789031317653
Bindwijze
Paperback
Publicatiedatum
Januari 1995
Categorie
Studieboek
Taal
Nederlandstalig
Aantal Pagina's
143

Storytel Luisterboek Award

Luisterboeken voor kinderen

  • Het leven van een loser - Vette pech | Jeff Kinney (ISBN 9789047613886)
    12,95
  • De dikke van Dahl | Roald Dahl (ISBN 9789047615903)
    15,95
  • 10,99
  • De Hongerspelen | Suzanne Collins (ISBN 9789047614111)
    19,95
  • Het raadsel van alles wat leeft | Jan Paul Schutten (ISBN 9789047617495)
    13,55
  • Broederband Boek 2 - De Indringers | John Flanagan (ISBN 9789025758080)
    16,99
  • Het Astrid Lindgren luisterboek | Astrid Lindgren (ISBN 9789047607618)
    11,95
  • Het gouden voorleesboek | W.G. van de Hulst (ISBN 9789047605423)
    16,95
  • Fantasia | Geronimo Stilton (ISBN 9789047614043)
    9,99
  • De Grijze Jager Boek 1 en 2 - De ruïnes van Gorlan, De brandende brug | John Flanagan (ISBN 9789490938215)
    21,95

Bekijk de volledige lijst

Top 3 Taalcursussen