Bekijk recensies

Bestandsgrootte
448 MB
Taal
Nederlandstalig

Beschrijving

'Marina zal een moderne klassieker worden, die ik van harte aanbeveel.' - The Guardian

Mei 1980. Elke vierde zondag van de maand verschijnt in het kerkhof van Barcelona een koets, getrokken door zwarte paarden. Er stapt een vrouw uit, in het zwart gekleed. Ze loopt naar een grafsteen die geen naam vermeldt, maar waarop alleen een mysterieuze afbeelding van een zwarte vlinder te zien is. Als de 15-jarige Oscar en Marina besluiten haar te achtervolgen, begint een reis die hen naar een duister geheim leidt in het raadselachtige labyrint onder de straten van een vergeten, naoorlogs Barcelona.

24-nov-2013

Ron Caris

De beste keuze volgens Carlos Ruiz Zafón én die mening deel ik

Oscar Drai is een 15-jarige jongen uit een internaat in Barcelona in de tachtiger jaren van de vorige eeuw. Bij toeval ontmoet hij zijn leeftijdsgenoot Marina. Marina woont in een oude villa in de buurt van het internaat samen met haar zieke vader Germán Blau. Oscar en Marina raken al snel bevriend. Marina deelt een vreemde ervaring met Oscar. Ze neemt hem mee naar een verlaten en vergeten begraafplaats, waar zich iedere maand een vreemd ritueel afspeelt: een zwarte koets brengt een in zwart gehulde vrouw naar een graf, waar ze één rode roos op legt. Op het graf staat geen naam maar de afbeelding van een zwarte vlinder. Oscar en Marina besluiten de koets te volgen. Het brengt hun naar een oude kas in het oude gedeelte van Barcelona. Wat ze daar zien, doet hen besluiten weg te gaan. Ze twijfelen of ze wel met dit avontuur verder moeten gaan; totdat de in zwart gehulde vrouw Oscar opzoekt en er eigenlijk geen weg terug meer is. Er volgt dan een huiveringwekkend verhaal, met gruwelijke en spannende ontwikkelingen met een vleugje romantiek waardoor het moeilijk is om het boek even weg te leggen. Wederom een meesterwerk van Carlos Ruiz Zafón. Wat Zafón meesterlijk maakt is dat hij de lezer heel snel weet te boeien waardoor het verhaal een eigen beleving gaat krijgen. De ontwikkelingen volgen elkaar in snel tempo op en blijven de lezer uitnodigen om verder te lezen. Het resultaat is een spannend verhaal met macabere kanten waarin een zwarte vlinder centraal komt te staan, maar ook een ontluikende liefde van Oscar voor Marina die niet altijd wederzijds lijkt te zijn. Het verhaal speelt in Barcelona. De schrijver weet Barcelona zodanig te verwoorden en te beschrijven dat ik me thuis voel in het oude Barcelona zonder dat ik er ooit geweest ben.

Schrijf een recensie

Velden met een * zijn verplicht

Specificaties