Jonas Jonasson

Luisterboek | Mei 2014 |

Bekijk recensies
Gebaseerd op 2 beoordelingen
Beoordeel dit boek als eerste!

Beschrijving

Nombeko Mayeki, geboren in Soweto tijdens de apartheid, begint te werken op haar vijfde, wordt wees op haar tiende en wordt door een auto aangereden op haar vijftiende. Alles wijst erop dat ze is veroordeeld tot een bestaan van hard werken en tot een dood te midden van algemene onverschilligheid. Maar dat zou een onderschatting zijn van het lot... en van het feit dat ze een analfabete is die kan tellen ¿ twee factoren die haar ver van Zuid-Afrika brengen en haar in de hoogste kringen van de internationale politiek doen belanden. Nombeko slaagt erin de meest gevreesde geheime diensten ter wereld tot haar vijanden te maken. Op het moment dat ze opgesloten zit in een aardappelvrachtwagen, wordt de mensheid bedreigd. Verkorte versie.

Volledige beschrijving

Specificaties

Auteur
Jonas Jonasson
Uitgever
RA
ISBN
9789047616658
Bindwijze
Luisterboek
Publicatiedatum
Mei 2014
Categorie
Algemeen
Taal
Nederlandstalig

Beschrijving

20-jan-2014

Ron Caris

De Monty Python van de moderne literatuur!

De titel zegt al meer dan genoeg over dit humoristische boek. De schrijver vertelt het wonderbaarlijke relaas van de uiterst intelligente Zuid-Afrikaanse Nombeko. Nombeko leeft een naar leven in onvrijheid en weet Zuid-Afrika te ontvluchten. Ze belandt uiteindelijk in Zweden waar ze samen met de Zweedse tweelingbroers Holger 1 (die eigenlijk niet bestaat) en Holger 2; een altijd boos meisje, Celestine en nog een stel andere markante figuren, waaronder drie Chinese meisjes, een paranoïde Amerikaan en een gevallen Zweedse gravin in een turbulent verhaal belanden. Ook nemen een aantal beroemde personen aan het verhaal deel: de Zweedse koning Carl XVI Gustaaf, de huidige Zweedse premier Fredrik Reinfeldt, de Zuid-Afrikaanse oud-premier P.W. Botha, de Chinese president Hu Jintao, de Israëlische politici Tzivi Lipni en Ehud Olmert zelfs de onlangs overleden Nelson Mandela maakt twee keer zijn opwachting. De kracht van het verhaal ligt daarin dat de opeenvolgende gebeurtenissen allemaal hoogst onwaarschijnlijk lijken, maar door het vakmanschap van de schrijver Jonas Jonasson toch realistisch blijken te zijn. Moeiteloos knoopt de schrijver bijzondere zaken en onderwerpen aan elkaar en neemt de lezer hierdoor mee op zijn reis vol met humor, absurditeiten maar ook warme en ontroerende momenten. De combinatie van deze elementen doet denken aan de markante Britse Monty Python verhalen uit de jaren zeventig. De schrijver Jonasson verbindt een atoombom, tien kilo antilopenvlees, de Israëlisch veiligheidsdienst Mossad, een kussenfabriek, de Zweedse monarchie en Chinese Han kunst moeiteloos tot een boeiend en goedgeschreven verhaal. Alle lezers van de debuutroman van Jonasson ‘De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween’ zullen meer dan tevreden zijn met dit geweldige tweede boek van Jonas Jonasson!

12-dec-2013

Wil de Groot

Grandioos