Bedrijfscollecties in Nederland/ Corporate Collections in the Netherlands

Prijs € 24,50

Uitverkocht

Jenny Barendregt

Paperback | November 2009 |

Beoordeel dit boek als eerste!

Beschrijving

Deze publicatie is mede mogelijk gemaakt door de Mondriaan Stichting, Stichting Diorapthe en het SNS REAAL Fonds Als bedrijven de helft van hun personeel ontslaan, blijft hun kunstcollectie dan gevrijwaard van bezuinigingen of verkoop? Nederlandse bedrijven hebben in de afgelopen eeuw een collectie moderne kunst opgebouwd die in omvang en belang niet onderdoet voor onze openbare collecties. Maar eigendom, beheer, toezicht en toegankelijkheid zijn fundamenteel anders. In de huidige economische situatie staat het fenomeen bedrijfscollectie ter discussie en wordt de kwetsbaarheid van kunstcollecties in bedrijven en organisaties blootgelegd. Hoewel Nederlandse bedrijven gezamenlijk een grote hoeveelheid kunst bezitten, is aan ‘corporate art collecting’ nog weinig aandacht besteed en is het fenomeen nauwelijks onderzocht. Daarom, en omdat de meeste bedrijfscollecties niet openbaar zijn, gaat het debat over bedrijfscollecties in Nederland zelden over feiten, vaak over meningen en vooral over verwachtingen. Publieke belangstelling is er pas als ze in beslag worden genomen, als ze geveild worden, of als hun lot onzeker is. Deze publicatie belicht verschillende perspectieven en invalshoeken met als doel meer zicht te krijgen op de dynamiek van de Nederlandse bedrijfscollecties en hun impact op de kunstwereld. Naast een wetenschappelijke analyse van het fenomeen ‘corporate art collecting’ en een vergelijking met buitenlandse ontwikkelingen, komen verschillende betrokkenen uit de Nederlandse kunstwereld aan het woord. De terugkerende vraag is hoe de intrinsieke waarde van de kunst zich verhoudt tot de bedrijfsmatige doelen die deze verzamelingen vaak ook moeten dienen. Welke taken zien de verschillende partijen in het culturele veld weggelegd voor de Nederlandse bedrijfscollecties, en op welke manier wordt de kunst daarmee gediend? Het resultaat is een boeiend en prikkelend boek over een onderbelicht fenomeen in de Nederlandse kunstwereld.

Volledige beschrijving

Specificaties

Auteur
Jenny Barendregt
Uitgever
nai010 uitgevers/publishers
ISBN
9789056627225
Bindwijze
Paperback
Publicatiedatum
November 2009
Categorie
Wetenschappelijk
Taal
Meerdere talen
Aantal Pagina's
262

Beschrijving

Deze publicatie is mede mogelijk gemaakt door de Mondriaan Stichting, Stichting Diorapthe en het SNS REAAL Fonds

Als bedrijven de helft van hun personeel ontslaan, blijft hun kunstcollectie dan gevrijwaard van bezuinigingen of verkoop?

Nederlandse bedrijven hebben in de afgelopen eeuw een collectie moderne kunst opgebouwd die in omvang en belang niet onderdoet voor onze openbare collecties. Maar eigendom, beheer, toezicht en toegankelijkheid zijn fundamenteel anders. In de huidige economische situatie staat het fenomeen bedrijfscollectie ter discussie en wordt de kwetsbaarheid van kunstcollecties in bedrijven en organisaties blootgelegd. Hoewel Nederlandse bedrijven gezamenlijk een grote hoeveelheid kunst bezitten, is aan ‘corporate art collecting’ nog weinig aandacht besteed en is het fenomeen nauwelijks onderzocht. Daarom, en omdat de meeste bedrijfscollecties niet openbaar zijn, gaat het debat over bedrijfscollecties in Nederland zelden over feiten, vaak over meningen en vooral over verwachtingen. Publieke belangstelling is er pas als ze in beslag worden genomen, als ze geveild worden, of als hun lot onzeker is.

Deze publicatie belicht verschillende perspectieven en invalshoeken met als doel meer zicht te krijgen op de dynamiek van de Nederlandse bedrijfscollecties en hun impact op de kunstwereld. Naast een wetenschappelijke analyse van het fenomeen ‘corporate art collecting’ en een vergelijking met buitenlandse ontwikkelingen, komen verschillende betrokkenen uit de Nederlandse kunstwereld aan het woord.

De terugkerende vraag is hoe de intrinsieke waarde van de kunst zich verhoudt tot de bedrijfsmatige doelen die deze verzamelingen vaak ook moeten dienen. Welke taken zien de verschillende partijen in het culturele veld weggelegd voor de Nederlandse bedrijfscollecties, en op welke manier wordt de kunst daarmee gediend? Het resultaat is een boeiend en prikkelend boek over een onderbelicht fenomeen in de Nederlandse kunstwereld.

Schrijf een recensie

Velden met een * zijn verplicht

Specificaties

Auteur
Jenny Barendregt
Uitgever
nai010 uitgevers/publishers
ISBN
9789056627225
Bindwijze
Paperback
Publicatiedatum
November 2009
Categorie
Wetenschappelijk
Taal
Meerdere talen
Aantal Pagina's
262

Storytel Luisterboek Award

Luisterboeken voor kinderen

  • Het leven van een loser - Vette pech | Jeff Kinney (ISBN 9789047613886)
    12,95
  • De dikke van Dahl | Roald Dahl (ISBN 9789047615903)
    15,95
  • 10,99
  • De Hongerspelen | Suzanne Collins (ISBN 9789047614111)
    19,95
  • Het raadsel van alles wat leeft | Jan Paul Schutten (ISBN 9789047617495)
    13,55
  • Broederband Boek 2 - De Indringers | John Flanagan (ISBN 9789025758080)
    16,99
  • Het Astrid Lindgren luisterboek | Astrid Lindgren (ISBN 9789047607618)
    11,95
  • Het gouden voorleesboek | W.G. van de Hulst (ISBN 9789047605423)
    16,95
  • Fantasia | Geronimo Stilton (ISBN 9789047614043)
    9,99
  • De Grijze Jager Boek 1 en 2 - De ruïnes van Gorlan, De brandende brug | John Flanagan (ISBN 9789490938215)
    21,95

Bekijk de volledige lijst

Top 3 Taalcursussen